Czy konfekcjonowanie jest ważne?

Wiele osób, słysząc o konfekcjonowaniu w kontekście logistyki, jest zdziwionych. Dziedziny te jednak są ze sobą mocno powiązane i występują razem.

Chcąc pozostać w terminologii profesjonalni, musimy przytoczyć definicję konfekcjonowania. Zgodnie ze słownikiem mówi ona, że konfekcjonowanie to nic innego jak porcjowanie czy dzielenie i pakowanie w zestawy. I wydawać by się mogło, że wyraz ten swoim znaczeniem mocno odbiega od obszarów działań logistyki. Nic bardziej mylnego! Należy uświadomić sobie, że bez takiego działu jak konfekcjonowanie Logistyka nie miałaby większego sensu. Szczególnie ta powiązana z transportem towarów do sklepów czy klientów.

1. Konfekcjonowanie ułatwia procesy logistyczne

Czy logicznym byłoby wysyłanie do klientów produktów, które nie są zafoliowane, podzielone na porcje, zapakowane i podpisane? Raczej nie. Cały proces wydania oraz przyjęcia towaru wydłużyłby się parokrotnie. Poza tym – niezapakowanymi produktami musieliby się zajmować pracownicy sklepów, którzy i bez tego mają wiele pracy, a ponadto nie dysponują narzędziami oraz umiejętnościami, które miałyby służyć do wyżej wymienionych czynności.

Dzięki konfekcjonowaniu wszelkie procesy logistyczne związane z transportem (a więc również przyjęciem i przekazaniem towaru) są łatwiejsze i zajmują mniej czasu. Dobrze prowadzona logistyka kontraktowa przekłada się na resztę dziedzin spedycyjnych.

2. Konfekcjonowanie uatrakcyjnia produkt

Dziś trudno jest nam wyobrazić sobie produkty na sklepowych półkach bez całej ich otoczki w postaci różnokolorowych opakowań. I mogą być one różnego rodzaju – pudełeczka, pudła, celofan, koszyczki, i wiele innych.

Dzięki staraniom pracowników magazynów zajmujących się szeroko pojętą logistyką kontraktową, w której skład wchodzi między innymi konfekcjonowanie, towary czekające na nas w marketach nie byłyby tak atrakcyjne. Często przecież, nawet nie zdając sobie z tego sprawy, oceniamy przysłowiową książkę po jej okładce.

To ciekawe, jak zyski producentów danego towaru uzależnione są od tak niepozornej usługi, jaką jest konfekcjonowanie. Dlatego właśnie firmy logistyczne, chcąc wyjść naprzeciw potrzebom klientów, powiększają obszary swoich działań, dodając do logistyki kontraktowej usługę konfekcjonowania.