Rejestry VAT – jak sobie z nimi poradzić?

rejestry-vat-jak-sobie-z-nimi-poradzic-1

Prowadzenie firmy już samo w sobie jest trudnym przedsięwzięciem. A jak tu jeszcze myśleć o rejestrach VAT, które przecież ciążą obowiązkiem na większości z przedsiębiorców? Wielu z nich decyduje się na pomoc księgowego lub biur rachunkowych. Są jednak i tacy, którzy postanowili wziąć sprawy w swoje ręce.

Ta druga grupa to zazwyczaj młodzi przedsiębiorcy, którzy wiedzą, jak skutecznie oszczędzać czas, pieniądze i nerwy, i korzystają z internetowych programów do księgowania. Zanim jednak do nich przejdziemy, skupmy się na samej istocie rejestrów VAT. Do czego służą? Kto musi je prowadzić? I wreszcie – jak to poprawnie robić?

 

Rejestry VAT – co to takiego?

Najprościej mówiąc – rejestry sprzedaży i zakupu VAT prowadzi się po to, by później na ich podstawie móc rozliczyć się z podatku VAT. Warto jednak pamiętać, że może się zdarzyć tak, że nie wszystkie dokumenty sprzedaży czy zakupu będziemy mogli/musieli wpisywać do rejestru.

rejestry-vat-jak-sobie-z-nimi-poradzic-2

Warto wiedzieć, że tego typu rejestrów nie muszą jednak prowadzić wszyscy przedsiębiorcy. Zwolnieni z tego obowiązku są ci, którzy są zwolnieni z VAT oraz ci, którzy oferują prace nieobjęte podatkiem od towarów i usług. Wszyscy inni prowadzący firmy muszę rejestry prowadzić i rozliczać się z VAT-u.

 

Co powinno znaleźć się w rejestrze VAT?

Prowadząc działalność gospodarczą, trzeba pamiętać, że rejestry też mają swoje wyznaczniki. A powinny się znaleźć w nich co najmniej:

  • wysokość należnego podatku,
  • informacje, dzięki którym będzie można dokładnie określić podstawę oraz przedmiot opodatkowania,
  • kwoty, dzięki którym można obniżyć podatek, a także kwoty, które uniemożliwiają jego obniżenie,
  • różne inne informacje, które pomogą w weryfikacji poszczególnych transakcji (np. numer kontrahenta).

rejestry-vat-jak-sobie-z-nimi-poradzic-3

Jak samemu poradzić sobie z rejestrami VAT?

Dziś samodzielne prowadzenie rejestrów sprzedaży i zakupu VAT nie jest trudne. Wystarczy posiadać odpowiedni program, który pomoże nam kompleksowo prowadzić księgowość. Do najciekawszych propozycji ostatnich miesięcy należy program Taxomatic – w którym znajdziemy nie tylko możliwość tworzenia rejestrów, ale również wiele innych ciekawych i przydatnych opcji.

 


Artykuł powstał przy współpracy z Taxomatic